Catarina Andersson

Kontaktinformation

vCard vcard

Befattning:

Universitetslektor

personbild

Verksam vid:

Naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Adress:

Umeå universitet , SE-901 87 Umeå , Sverige

Besöksadress:

Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16

Tel:

+46 90 786 80 48

E-postadress:

catarina.andersson@umu.seE-post 2

catarina.andersson@matnv.umu.seE-post 1

Lync:

Ta kontakt via Lync

Webbsida:

http://www.nmd.umu.se/om-institutionen/personal/catarina-andersson/ Webbsida

Catarina Andersson

I mars 2010 påbörjade jag mina forskarstudier efter många års arbete i skolan som mellanstadielärare och specialpedagog i skolår F – 6. De flesta åren har jag varit anställd i Skellefteå kommun. Mitt intresse är formativ bedömning och fortbildning i matematikundervisning. Jag är doktorand i ett projekt i formativ bedömning som drivs genom ett samarbete mellan institutionen och Umeå kommun. Min handledare Torulf Palm är projektledare och universitetets representant i detta samarbete. Jag undervisar även inom lärarutbildningen och på speciallärarlinjen.

Länk till min forskningssida.

Publikationer

Författare

Titel

År sorteringsordning

Fulltext

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

Reasons for teachers' successful development of a formative assessment practice through professional development: a motivation perspective
Assessment in education

2018

-

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

Reasons for teachers' successful development of a formative assessment practice through professional development - a motivation perspective
Assessment in education

2018

-

Andersson, Catarina
Boström, Erika
Palm, Torulf

Formative assessment in Swedish mathematics classroom practice
Nordisk matematikkdidaktikk, 22(1): 5-20

2017

-

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

Characteristics of improved formative assessment practice
Education Inquiry, 8(2): 104-122

2017

-

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

The impact of formative assessment on student achievement: a study of the effects of changes in classroom practice after a comprehensive professional development programme
Learning and instruction, 49: 92-102

2017

-

Palm, Torulf
Andersson, Catarina
Boström, Erika; et al.

A research program for studying the development and impact of formative assessment
ICT in mathematics education: the future and the realities: 135-144

2017

-

Palm, Torulf
Andersson, Catarina
Boström, Erika; et al.

A review of the impact of formative assessment on student achievement in mathematics
Nordisk matematikkdidaktikk, 22(3): 25-50

2017

-

Andersson, Catarina

Framgångsfaktorer för formativ bedömning
Nämnaren, 43(1): 43-48

2016

-

Andersson, Catarina

Professional development in formative assessment: effects on teacher classroom practice and student achievement

2015

Hämta

Andersson, Catarina

The characteristics of formative assessment that enhance student achievement in mathematics

2015

-


Sidansvarig: Carl Larsson

Utskriftsversion