Till umu.se

Catarina Andersson

Kontaktinformation

vCard vcard

Befattning:

Universitetslektor

personbild

Verksam vid:

Naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Adress:

Umeå universitet , SE-901 87 Umeå , Sverige

Besöksadress:

Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16

Tel:

+46 90 786 80 48

E-postadress:

catarina.andersson@umu.seE-post 2

catarina.andersson@matnv.umu.seE-post 1

Lync:

Ta kontakt via Lync

Webbsida:

http://www.nmd.umu.se/om-institutionen/personal/catarina-andersson/ Webbsida

Catarina Andersson

I mars 2010 påbörjade jag mina forskarstudier efter många års arbete i skolan som mellanstadielärare och specialpedagog i skolår F – 6. De flesta åren har jag varit anställd i Skellefteå kommun. Mitt intresse är formativ bedömning och fortbildning i matematikundervisning. Jag är doktorand i ett projekt i formativ bedömning som drivs genom ett samarbete mellan institutionen och Umeå kommun. Min handledare Torulf Palm är projektledare och universitetets representant i detta samarbete. Jag undervisar även inom lärarutbildningen och på speciallärarlinjen.

Länk till min forskningssida.

Publikationer

Författare

Titel

År sorteringsordning

Fulltext

Andersson, Catarina
Boström, Erika
Palm, Torulf

Formative assessment in Swedish mathematics classroom practice
Nordisk matematikkdidaktikk, 22(1): 5-20

2017

-

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

Characteristics of improved formative assessment practice
Education Inquiry, 8(2): 104-122

2017

-

Andersson, Catarina
Palm, Torulf

The impact of formative assessment on student achievement: a study of the effects of changes in classroom practice after a comprehensive professional development programme
Learning and instruction, 49: 92-102

2017

-

Palm, Torulf
Andersson, Catarina
Boström, Erika; et al.

A research program for studying the development and impact of formative assessment
ICT in mathematics education: the future and the realities: 135-144

2017

-

Palm, Torulf
Andersson, Catarina
Boström, Erika; et al.

A review of the impact of formative assessment on student achievement in mathematics
Nordisk matematikkdidaktikk

2017

-

Andersson, Catarina

Framgångsfaktorer för formativ bedömning
Nämnaren, 43(1): 43-48

2016

-

Andersson, Catarina

Professional development in formative assessment: Effects on teacher classroom practice and student achievement: Effects on teacher classroom practice and student achievement

2015

Hämta

Andersson, Catarina

The characteristics of formative assessment that enhance student achievement in mathematics

2015

-

Andersson, Catarina
Boström, Erika

Formative assessment in Swedish mathematics classroom practice
<em>CERME9 : proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education</em>: 3167-3168

2015

-

Ryve, Andreas
Nilsson, Per
Palm, Torulf; et al.

Kartläggning av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik: Delrapport från skolforsk-projektet

2015

-


Sidansvarig: Carl Larsson

Utskriftsversion