Nyheter från institutionen

Ny professor: Torulf Palm forskar om formativ bedömning för ökat lärande

2018-06-19
Flera forskningsstudier har visat att formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande. Torulf Palm studerar hur olika egenskaper hos formativ bedömning påverkar lärande, och vilket stöd lärare behöver för att kunna vidareutveckla sin formativa bedömningspraktik på ett sådant s...

Expert inom kemilärande blir hedersdoktor vid Umeå universitet

2018-06-19
Ilka Parchmann, professor och prorektor vid Kiels universitet, har utsetts till 2018 års hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet.

P4 Västerbotten: Studenter lär sig fysik med humor

2018-06-13
Studenter lär sig fysik och teknik med humor, berättar humorforskaren Maria Berge på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå Universitet. Hon forskar om humor i samtal mellan studenter och lärare där man byggt upp en stämning, inte om så kallade "skämt på burk" som...

Umeåforskare prisas av Skytteanska Samfundet

2018-06-11
Fyra forskare vid Umeå universitet tilldelas priser från Kungl. Skytteanska Samfundet 2018.

Tjugotre nya pedagogiskt meriterade lärare vid Umeå universitet

2018-06-11
Umeå universitet har nu ytterligare 21 meriterade och två excellenta lärare. Det är resultatet av den senaste omgången i Umeå universitets pedagogiska meriteringsmodell. I dag finns det totalt 162 meriterade eller excellenta lärare vid Umeå universitet.

Elevers förhållningssätt till kunskap viktigt i en värld av ”fake news”

2018-06-04
Det är viktigt att elever får konstruera, utvärdera och använda sina kunskaper individuellt och tillsammans med andra elever, eftersom det främjar en mer flexibel kunskapssyn. Det skriver Maria Lindfors som studerat kunskapssynens roll i naturvetenskapliga klassrum i svensk och tysk skola. Hon försv...

Klass 8D Minervaskolan segrare i Teknikåttans regionfinal

2018-04-19
Klass 8D Minervaskolan i Umeå tog hem regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8B Själevadskolan i Örnsköldsvik och trea blev Svenstavik skola i Berg.

UR Samtiden: Att få veta eller upptäcka

2018-03-21
Mathias Norqvist berättar om sin forskning inom matematikdidaktik vid Umeå universitet. Han har studerat elevers sätt att tänka när de löser matematiska problem. Resultaten visar att de elever som kom på egna lösningar på problem lärde sig mer än de elever som arbetade med traditionella sätt att lös...

Forskning och framsteg: Tre frågor om humor i fysiken

2018-03-14
Maria Berge forskar om naturvetenskapens och teknikens didaktik – vetenskapen om undervisning – vid Umeå universitet. En av de saker hon har studerat är vilken roll skojande och humor har för dem som lär sig fysik.

Pedagogiska magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

2018-02-08
Johan Lithner, professor i matematikdidaktik vid Umeå universitet har under många år forskat om effekterna av olika metoder för att lösa matematiska problem. En återkommande slutsats är att eleverna lär sig bättre genom kreativt resonerande än genom att imitera givna exempel, vilket ännu är den domi...

Nyhetsarkiv


Sidansvarig: Carl Larsson

Utskriftsversion